Vegan Rákóczi túrós


Kedves ismerősöm adta az ihletet, hogy rákóczi túróst süssek, csak mentesen. Ez a recept tej- és tojásmentes, de szerintem a linzer is elkészíthető Schar mix c keverékkel és akkor még gluténmentes is. Sokáíg gondolkoztam rajta, a túró krémet hogyan készítsem el, hiszen az eredeti recepetben tojást tartalmaz, sütőben üütni kell. Maradtam a jól bevált kölesnél, és egy kis pudingot keveretem hozzá, a krémes állag maitt. Mivel mindkét része a krémnek főzött, így felelsleges sütni. Egy picit lágyabb az egész torta állaga, mint az eredeti tsütemény, de szépen egyben marad.

Szögletes formában, akár  nagy tepsiben is süthető,  akkor 1,5 vagy  2x-es adaggal készíteném.

Hozzávalók: 24-es  kerek tortaformához

Tészta:

20 dkg liszt (gm süteményliszt:Schar, Penny) 

12 dkg tejmentes margarin (Liga, Vénusz)

1 zacskó sütőpor

9 dkg cukor (2 dkg 1/4 édesítő)

vanília aroma/ őrlemény

Krém: alapja a kölesgombóc

2 dl köles

víz

 1 dl növényi tej

1 citrom leve és héja

vanília aroma/őrlemény

3 ek cukor (1 csapott ek ¼ édesítő)

pici só

  

1 vanília puding

3 dl növényi tej

3 ek cukor (1 csapott ¼ édesítő)

 

Hab: Vegan habcsók alapján

50 g csicseriborsó konzerv lé (Latinum márka vált be), kb az 1/3, 1/4-e ami a konzervben van

10 dkg kristály cukor

1 tk étkezési keményítő

pár csepp ecet (elhagyható)

Ha nem szeretnél vegan habcsókkal bajlódni, akkor akár növényi tejszínt is tehetsz a tetejére, igaz egyszerűbb, de nem ugyan azt a ropogós habot fogod kapni.

Díszítés:

baracklekvár

Elkészítés:

Először a linzer alapot készítem el: a száraz hozzávalókban elmorzsolom a margarint, összegyúrom, ha nagyon nem akar összeállni, akkor egy pici növényi tejet öntök hozzá. A sütőpapírral bélelt forma aljába nyújtom a tésztát, majd 15-20 perc alatt 180 fokon készre sütöm.  Még melegen megkentem 2 ek házi baracklekvárral a tetejét.

A tortaforma oldalát sütőpapírral kibélelem.

A kölesgombócnak megfelelően elkészítem a kölest. Vizet forralok, majd puhára főzőm benne a kölest, ha kell többször utána pótlom a vizet, mintha rizottót készítenék. A végén beleöntöm a tejet, cukrot, sót vaníliát és citromot. és ragacsos állagúra főzöm, félre teszem.

Elkészítem a vanília puddingot: 3ek cukrot és a port edénybe öntöm, a tejjel csomómentesre keverem és sűrűre felfőzöm. Még melegen összekeverem a kölessel.

A fenti krémet rásimítom a linzer alapra és hagyom hűlni. Ez 1-2 óra szobahőmérsékleten, utána leveszem a tortaformát és a sütőpapírt.

 

Elkészítem a vegan habcsókot a tetejére:

A csicseriborsó levét habverővel felverem, ez kb 5-6 perc, mire keményebb hab állaggá válik. Beleöntöm több részletben a keményítős cukrot, az ecetet és tovább verem. Összesen kb 10 perc szükséges hozzá, a végére egy nagyon kemény tojásfehérjéhez hasonló állagot kapok. A habverőn csúcsosan megáll a krém.

Habzsákba töltöm 1 A típusú csővel díszítem négyzetrács formában. Akár az oldalát is körbekenhetem vele.100 fokos sütőben légkeveréssel szárítom. 40 percig szárítottam, de szerintem tovább kellett volna, nem lett elég kemény a hab állaga. Tálalás előtt az üres rácsokat kitöltöm baracklekvárral. Vigyázat a lekvár oldja a habcsókot, ezzel számoljunk.

 A tortának puhább az állaga, így nehezen tudtam átteni egy karton tálcára tálalásra. Mindenképp számoljunk ezzel. Én többször használható sütőpapíron sütöttem, így bosszankodtam is rendesen. Ha egyszer használatoson sütöm, akkor könnyen mozdítható és körbevágva a sütőpapírt könnyen eltüntetem a kilógó papírt. Ez most nem jött össze, így csak szeletelt képet töltök fel, kicsit összezúztam a torta oldalát.


 


Megjegyzések