Bejgli mindenmentesen (3 féle variációban)

 




Minden karácsonykor készítek beiglit, korábban Limara receptjét, most pedig mentesen. Nálunk a dió töltelék a befutó. Most 3 variáció hoztam, lehet hagyományo lisztből, szénhidrát csökkentetten, gluténmentesen. De mindhárom eze felül tej- és tojásmentes. Bízom benne,hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. Az első adag lassa elfogy, így jöhet a következő.





Hozzávalók: 6 db rúdhoz

90 dkg liszt

·         hagyományos: BL55,

·         gluténmentes: univerzális vagy pékáruhoz való lisztkeverék, én Miklós univerzálist használtam

·         cukormentes: 60dkg tk liszt 10 dkg búzasikér és 20 dkg BL55 liszt

25 dkg vaj vagy margarin (Vénusz, Liga)

12,5 dkg zsír/kókuszzsír

10 dkg porcukor vagy 2,5 dkg ¼ édesítő

csipet só

2,5 dkg élesztő

1 dl hideg tejszín (növényi Schlagcreme kék-cukormentes)

kb 2 dl hideg víz

 

Töltelék:

70 dkg dió vagy mák

50 dkg kristálycukor/ 13 dkg ¼ édesítő

15 dkg zsemlemorzsa/GM: zabpehelyliszt

5 dl víz

Fűszerek: fahéj, szegfűszeg

Citrom- vagy narancshéj

 

Tetejére:

Mentesen 1 kanál méz 2 kanál vízzel összemelegítve vagy 1 ek cukormentes sárgabaracklekvár 2 kanál vízzel összemelegítve

Hagyományosan: tojás sárgája és fehérje

 

 


Először a tölteléket készítem el, a vizet/édesítőt a vízzel összeforralom, kb 5 percig és ráöntöm a dióra/mákra a töltelék összes hozzávalójával. Hagyom hűlni.

 

A száraz hozzávalókat összemérem, belemorzsolom az élesztőt, a margarint és a zsírt. Utána hozzáöntöm a tejszínt és összegyúrom. A vizet folyamatosan adagolom hozzá, mindegyik liszt másképp veszi fel. Ruganyos tésztát kell készíteni. 6 gombócra osztom és pihentetem 20 percig a tésztát letakarva.

Téglalap alakúra kinyújtom és megtöltöm a dióval/mákkal, amit szintén 6 részre osztottam. A tészta mennyiségének meg kell egyezni a töltelék mennyiségével. Tehát kb 27 dkg egy gombóc tészta, ehhez kb 27 dkg töltelék szükséges. A tészta 3 oldalát visszahajtom, így nem folyik ki a töltelék sütés közben, és a negyedik hosszú oldalánál feltekerem. Nem túl lazán, nem túl szorosan.

 


Megkenem a tetejét, hagyományosan a tojás sárgájával, hagyom megszáradni, utána a tojás fehérjével. Tojásmentesen a mézet a vízzel mikróban összemelegítem, és ecsettel megkenem. Vegan/cukormentes módon a baracklekvárt és a vizet melegítem össze és kenem meg a tetejét.




Hűvös helyre teszem egy éjszakára, de nem a hűtőbe. Én az előszobába tettem a bejárati ajtóhoz közel. Így reggelre egy picit megkelt, de nem túlkelt. Reggel hurkapálcikával megszúrom több helyen és előmelegített 180 fokos sütőben 25-30 perc alatt készre sütöm.

Hagyom hűlni, majd felszeletelem. Zárható fém dobozban tárolom.

 Ha tetszett a recept, kövess Facebook-on és Instagram-on.


Megjegyzések