Pozsonyi kifli tej- és tojásmentesen

 


Karácsonyra hangolódva pozsonyi kiflit hoztam, finom dió töltelékkel. Igazából a beigli és a pozsonyi kifli alapanyaga megegyezik, csak más formában készül. Majd arról is írok külön.

A recept tej- és tojásmentes, de benne hagytam a hagyományos recept összetevőit, azonban alternatívát adok mindenhez. Készüljünk fel, időigényes, de megéri az időt rászánni.

 

Hozzávalók:

Tészta:

50 dkg liszt

20 dkg vaj/tejmentes margarin (Vénusz, Liga)

5 dkg porcukor

1 dkg élesztő

2 dl tej(növényi)

1 dkg só

(1 tojás sárgája, én kihagyom)

 

Töltelék:

30 dkg dió

10 dkg kristálycukor

1 dl víz

fűszerek: citromhéj, fahéj

 

Kenés:

1 db tojás vagy méz+ víz vagy baracklekvár + víz

 

Elkészítés:

Először a tésztát készítem el, az élesztőt 1,5 dl langyos növényi tejbe belemorzsolom, beleszórom a porcukrot és hagyom dolgozni az élesztőt. A lisztben elmorzsolom a margarint, és hozzáöntöm az összes többi hozzávalót a felfutott élesztővel együtt. A maradék tejet csak a végén, nem biztos, hogy szüksége van rá mind, a liszt minőségétől függ. Letakarva pihentetem 30 percig.

Amíg pihen a tésztám, elkészítem a tölteléket. A cukrot és a vizet a tűzhelyen összeforralom, amíg szirup nem lesz, ez kb 116 fok. Ha nincs hőmérő, akkor látom, hogy sűrűsödik picit. A forró szirupot ráöntöm a dióra, fűszerezem és összekeverem fakanállal. Hagyom kihűlni.

Miután kihűlt, mutató ujjnyi kifliket készítek a diós töltetlékből, és félreteszem.

A tészta következik ismét. Átgyúrom, és annyi kis gombócot készítek belőle, ahány töltelékem van. Ezek kb dió nagyságúak legyenek. Külön gömbölyítem mindegyiket, és ismét félre teszem pihenni, letakarva.

A kis tészta golyókat ellapítom, és két irányba ovális alakban kinyújtom, nagyobbra mint a töltelék. Ráteszem a tölteléket, és becsavarom a tésztával. Alaposan összedolgozom a tésztát, hengerlem a kezeimmel, majd kifli alakra igazítom. A töltelék sehol nem látszódhat ki. Sütőlemezre helyezem, a tészta vége legyen alul. Az összes kiflivel megismétlem ezt a folyamatot.

Ha fogyasztható a tojás, akkor megkenem tojás sárgájával és pihentetem hideg helyen, amíg megszárad rajta. Utána fehérjével kenem le és már szobahőmérsékleten pihentetem, hogy kicsit megkeljen. Itt tapintásra ismét száraznak kell lenni a kifli felszínének. Ettől a folyamattól lesz szép repedezett a teteje.

Ha tojás nem opció, akkor mézet vízzel vagy baracklekvárt vízzel melegítek össze és ecsettel lekenem a kifliket. Így repedezett nem lesz, viszont szép aranybarna (nem úgy mint a képen). Én most növényi tejjel és margarinnal kentem le, nem lett sajnos aranyszínű. A briós receptnél majd olvasható a két lekenés közötti különbséget.

Mielőtt a sütőbe helyezem, villával megszúrom a tetejét, hogy a gőz tudjon távozni a tésztából. Ha nem teszem meg, megreped oldalt (tapasztalat).

Előmelegített sütőben 180 fokon kb 15 perc alatt készre sütöm, akkor jó, amikor szép aranybarna.


 Ha tetszett a recept, kövess Facebook-on és Instagram-on.

Megjegyzések