Teljes kiőrlésű kifli tej- és tojásmentesen




Tegnap ismét kiflit sütöttem, de most kicseréltem a lisztet teljes kiőrlésűre. Mivel 100%-ban, így féltem, hogy nem lesz puha és nem fog szépen megkelni. Azonban a csodafegyver a búzasikér segített. Negyed kilónként 4 dkg-ot érdemes zabpehelylisztbe, vagy teljes kiőrlésű lisztbe tenni, mivel magas a rost tartalmuk és alacsonyabb a fehérje tartalmuk. Ezen segít a búzasikér, aminek köszönhetően ízletes kifli készült. A búzasikért bioboltban, vagy sütőipari boltban lehet beszerezni, de én élelmiszerboltban is találtam már. Érdemes kipróbálni több féle lisztből a receptet, arányokat variálva, ízlésünk szerint. Ez a kifli tej-, tojásmetes, glutént tartalmaz.
Ha finom és puha pékárut szeretnénk, akkor szánjuk rá a időt, kelni kell hagyni, többször átdolgozni, formázni, pihentetni. A gyors receptek sosem adják meg azt az ízvilágot szerintem. Az ihletetk a streetkitchen oldal adta.

Hozzávalók:
50 dkg teljes kiőrlésű liszt
8 dkg búzasikér
2,5 dkg élesztő
3 dkg cukor
1 csapott tk só
3 dkg puha vaj/tejmentes margarin (Liga, Vénusz)
3,5 dl tej (növényi)

1 dl langyos tejbe beleteszem a cukrot és felfuttatom benne az elmorzsolt élesztőt.
 Addig kimérem a többi hozzávalót, majd összeöntöm és 10 percig géppel dagasztom a tésztát. A liszt minőségétől függően lehet több folyadékra is szükség lesz. Kelesztő edénybe teszem, vagy letakarom és 40-50 percig a duplájára kelesztem.
Átgyúrom a tésztát, és 10 gombócot formázok belőlük, letakarom és ismét 10-15 percig pihentetem.
Picit olajos felületen háromszög alakúra próbálom nyújtani, nagyon vékonyra, és a szélesebb felétől feltekerem a háromszög csúcsáig. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem őket. A tészta vége a feltekerésnél alulra essen, különben sütés közben szétnyílhat a kifli. 5 darabot tettem egy tepsire, hogy legyen elég helyük még növekedni. Ismét 30 percig pihentetem, majd növényi tejjel lekenem. Az egyik tepsiben megsóztam a kiflik tetejét.
230 fokos előmelegített sütőben 13 perc alatt aranybarnára sütöm. A két tepsit nem tettem be egyszerre a sütőbe, mert ami alulra kerül nem lesz olyan szép, egymás után sütöttem ki őket. Ropogós lesz a héja, ha a sütő aljába egy tepsibe vizet teszek, így gőz képződik, mire eléri a kellő hőfokot a sütő.


Megjegyzések