Linzer variációk mentesen is





A linzer gyúrt omlóstészta, általában sárga linzert készítünk a hozzáadott tojás miatt, én azonban fehér linzert készítek, ebben nincs tojás, ennyi a különbség. A cukrászok 6 fajtáját különböztetnek meg, annak függvényben, hogy az alap tésztához mi kerül még hozzá.  Ahogy a típus jelzi, omlós tészta, térfogatnövelő nincs benne, így szépen tatja a formáját, akár sütipecséttel is használható. Egymagában nem egy karakteres, így levárral, csokival (isler) vagy kémmel érdemes feldobni.

Az alaprecept,  3:2:1 arányú (cukrász könyvből)
60 dkg liszt
40 dkg vaj/tejmentes margarin (Vénusz/Liga)puha szobahőmérsékletű
20 dkg porcukor (5 dkg ¼ édesítő)
(2 tojás sárgája) én kihagytam

Ami még finomabbá teszi:
csipet só
1 citrom resztelt héja
1 vaníliás cukor/ 1 vanília magja/aroma
Akár kiveszek 10 dkg lisztet és darált dióval vagy mogyoróval helyettesítem
+2 ek cukrozatlan kakaóporral barna tésztát kapok

A margarint a liszttel elmorzsolom, majd az összes hozzávalóval tésztát gyúrok. Ha nagyon felmelegítette a kezem a tésztát és nagyon puha, akkor hűtőbe teszem becsomagolva dermedni 1 órára, de akár előző nap is lekészíthető. Ha tojás hiánya miatt nem áll össze, akkor pici víz vagy növényi tej mehet bele, de szerintem nem szükséges.
180 fokon 10 percig sütöm, nem szabad, hogy barnuljon, inkább fehéres maradjon. Sütőből kivéve még puha, de miután kihűlt omlósra szárad.

Ha linzert késztek, akkor (barack)lekvárral megtöltöm, tehát két azonos formájú kekszet lekvárral összeragasztok, porcukorral/édesítővel megszórom. Islert esetén  csokoládé (pici olajjal), amibe belemártom.

Én Sable tortát készítek most:
Ez a torta linzer alapú, különféle krémmel megtöltve, díszítve. 
3 linzer lapot készítek szív alakú formázókkal, tehát nyersen formázom, de sablont is lehet hozzá készíteni. Külön sütöm meg a 3 tepsivel egymás után, szépen megtartotta a formáját. 



A krém nem lehet túl puha, folyós állagú, mert a tészta nehéz, így díszítő krémekkel szokták javasolni a megtöltést. Nálunk vegan krém készülhet csak, így pudingos-meggyes-„tejszínes” lett.
Ez is variálható csokoládéval (tejszín + csoki) csokikrém, növényi tejjel vaníliás krém, vagy más gyümölccsel is működik.

3 dl fagyasztott meggy
1 csomag vanília puding
4 dl "tejszín" (Meggle Creme decor), állati tejszínnel habfiálót javaslok esetleg  + édesítést

A gyümölcsöt kis vízzel felfőzöm, pürésítem és hagyom kihűlni.  A pudingport a meggylével készítem el, és ismét hagyom kihűlni
A punigos krémbe kb 1 dl tejszínt öntök és botmixerrel homogén masszát készítek. A maradék tejszínt felverem és habverővel összekeverem. A krém habzsákból könnyen kinyomható, én 1A típusú dekorcsövet használtam.
1 estét érdemes a hűtöben pihetetni, és akkor a tészta megpuhul a krémtől, könnyel szeletelhető lesz. Ez a tészta és krém mennyiség egy 15-20 szeletet bőven kitesz, igen laktató.





Megjegyzések