Kalács mentesen is




Minden húsvétra évek óta én sütöm a kalácsot. Nemcsak azért, mert tej- és tojásmentest nem lehet kapni, korábban is szerettem én elkészíteni. Ünnepekkor kicsit lelassulok, sütök, főzők, kimegyek a piacra friss zöldségekért (ez most elmaradt), sonkát főzök, díszítgetem a házat.
Most is, Limara kalács receptjét használom, mivel én nem vagyok valami jó pék, ez a kalácson is látszódik J , így az ő hozzáértésével talán jobban megy.
Természetesen a kalács vegan, a bátrak gluténmetesen is kipróbálhatják.
Hozzávalók:
50 dkg búzaliszt (Schar Mix B)
1 mk só
6 dkg cukor (1,2 dkg ¼ édesítő)
2 dl habtejszín (növényi)
1 dl tej (növényi)
2,5 dkg friss élesztő
7 dkg olvasztott vaj/ tejmentes margarin (Mivel a tejtermékek nem túl gazdagok zsírban, így a margarin jót tesz a tészta állagának)

Az élesztőt a langyos tejben pici cukorral felfuttatom, addig az összes többi alapanyagot a keverőtálba mérem. Kb 10 percig dagasztotta nekem a gép, akik igen izmosak természetesen kézzel is lehet. Kelesztő edénybe teszem, lefedem és 40 percig szobahőmérsékleten magára hagyom.
Miután szépen megkelt, 3 részre szedem és gombócokat formázok belőlük, és további 15 percre letakarom.
Lisztezett deszkán megsodrom őket, és összefonom. A bátrak akár a 4-es vagy 6-os fonást is kipróbálhatják, több videót lehet találni róla a neten.
Sütőpapírral bélelt tepsibe vagy kenyérsütő formába teszem és ismét 30-40 percig letakarva kelesztem.
Mivel tojással nem kenhetem meg a tetejét, így sajnos nem lesz olyan szép piros a kalácsom, mint a bolti, de sebaj ebben nincs adalékanyag. Pici olvasztott margarint keverek össze növényi tejjel és mielőtt a sütőbe teszem megkenem vele.
200 fokon 10 percig, majd 180 fokon 35 percig sütöm. Ha nagyon megkapja a tetejét, akkor sütés közben alufóliát teszek rá.





Megjegyzések